• وبلاگ : فقير
  • يادداشت : جاهلان مُتنسّک؛ عالمان مُتهتّک
  • نظرات : 3 خصوصي ، 21 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + بنده 
    بسم الله الرحمن الرحيم
    اللهم احفظ قائدنا امام خامنه اي (روحي فداه)
    به راستي که تاريخ عبرتي است براي من تو و همه ي مدعيان ، امروز سياست بسياري از مدعيان سياست قرآن بر سر نيزه کردن است و امروز پاشنه ي آشيل همين مدعيان اين نکته است يادمان که نمي آيد اما تاريخ مي گويد زمان بعد از پيامبر بسياري از گمراهي ها به خاطر منديشه ها و تفسيرهاي اشتباه و نسنجيدن شرايط زمان و گم کردن امام زمان مي بود و اکنون ما نيز بايد حواسمان باشد که با ترفند قرآن بر سر نيزه کردن و شعار الله اکبر سر دادن و مشت کوبيدن و جان زبان را فداي اسلام و رهبر کردن قرباني منديشه ها و حماقت هاي خودمان نگرديم
    يادمان نرود فعاليت هاي امروز ما که در چاچوب امر به معروف و نهي از منکر مي گنجد با شرطي همراه است که اگر احتمال اثر ندارد نبايد انجام داد " اين شرط که اعمال بصيرت در امر به معروف و نهي از منکر واجب است، مورد اتفاق جميع فرق اسلامي است به استثناي خوارج . آنها روي همان جمود و خشکي و تعصب خاصي که داشتند مي گفتند امر به معروف و نهي از منکر تعبد محض است ، شرط احتمال اثر و عدم ترتب مفسده ندارد ، نبايد نشست در اطرافش حساب کرد . طبق همين عقيده با علم به اين که کشته مي شوند و خونشان هدر مي رود و با علم به اينکه هيچ اثر مفيدي بر قيامشان مترتب نيست ، قيام مي کردند و يا ترور مي کردند"
    شهيدمطهري - در جاذبه و دافعه علي (ع) - و همچنين در ده گفتار
    پاسخ

    احسنت. اما اين سخنان را هم بخوانيم."اولا که احتمال تاثير در جامعه اسلامي هميشه هست و جامعه اسلامي غير از ديگر جوامع است که حرف در گوش مسئولين آن نمي رود، پس نمي توان خيال خودمان را با توجيه اينکه کار ما تاثيري ندارد، مطالبه و عدالتخواهي را کنار گذاشت. " بعضي گفته اند که بايد احتمال تأثير وجود داشته باشد. من مي گويم احتمال تأثير همه جا قطعي است؛ مگر در نزد حکومتهاي قلدر ، قدرتمندها و سلاطين." بيانات مقام معظم رهبري 22/2/77" و همچنين اين ها را کتاب تحريراولوسيله امام روح الله "اگر بداند كه نهى از منكرش فعلا هيچ اثرى ندارد ولكن درآينده اثر مى گذارد واجب است نهى از منكر را انجام دهد، و همچنين واجب است مرتكب را نهى كند از نوشيدن شراب در صورتى كه بداند نهيش نسبت به طرف مخصوص اثر ندارد اما نسبت به اصل شرب خمر به طور كلى يا فى الجمله اثر بعدى دارد.اگر بداند كه امر به معروفش و يا نهى از منكرش نسبت به طرفي كه معروف را ترك كرده و يا منكر را مرتكب شده هيچ اثرى ندارد ولى نسبت به شخص ديگرى كه او نيز انجام داده اثر مى گذارد به شرطى كه خطاب را متوجه شخص او نكند بلكه متوجه مرتكب اول كند واجب است به منظور تاءثير در ديگرى شخص مرتكب و يا تارك معروف اول را نهى از منكر ويا امر به معروف كند.اگر بداند كه فلان شخص تصميم گرفته فلان گناه را مرتكب شود و احتمال دهد كه اگر او را نهى كند مؤ ثر واقع مي شود، واجب است نهى كند.اگر بداند و يا احتمال دهد كه امر به معروفش و نهى از منكرش در كمتر شدن معصيت اثر مى گذارد ولى آن را ريشه كن نمى سازد واجب است او را به معروف امر و منكر نهى كند، بلكه بعيد نيست در صورتى هم كه در تبديل گناهى بزرگتر به گناهى كوچكتر مؤ ثر باشد واجب باشد، بلكه مخصوصا در فرضى كه گناه بزرگتر از گناهانى باشد كه مولى سبحانه و تعالى راضى به انجام آن نيست بدون اشكال واجب است .اگر احتمال دهد كه نهى از منكرش اين اثر را دارد كه ارتكاب را تاءخير مى اندازد اگر احتمال دهد كه در صورت تعويق افتادن آن ديگر بعدها فاعل نمى تواند آنرا مرتكب شود، واجب است نهى از منكر بكند، واما اگر چنين احتمالى در بين نباشد احتياط درعمل به اين وظيفه است بلكه بعيد نيست و اين فرض نيز واجب باشد.اگر در سكوت علماء دين و رؤ ساء مذهب (اعلى الله كلمتهم) خوف آن باشد كه منكر معروف و يا معروف منكر شود واجب است بر آنان علم خود را اظهار كنند و سكوت براى آنان جائز نيست هرچند كه يقين داشته باشند كه انكارشان هيچ تاءثيرى در فاعل آن ندارد، در اينجانيز كه مسئله مورد اهتمام جدى شارع اقدس است ملاحظه ضرر و حرج نمى شود.*اگر سكوت علماء دين و روساى مذهب (اعلى الله كلمتهم) باعث آن شود كه ستمكاران در ارتكاب ساير محرمات و پديد آوردن بدعتها جرى شوند سكوت آنان حرام و انكارشان واجب است هرچند كه در جلوگيرى حرامى كه ظلمه مرتكب مى شوند اثر نداشته باشد.در پايان تشکر ميکنم از نکته خوبي که فرموديد.