• وبلاگ : فقير
  • يادداشت : عبور مردم از خاندان سالاري، ليست ها و صالحان بي کفايت
  • نظرات : 13 خصوصي ، 38 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    بسم الله سلام اولي الامر در قرآن

    دوبار عبارت "اولي الامر" در قرآن آمده است.آيات 59 و 83 سوره النساء.اطاعت از اولي الامر در آيه 59 آمده است.برخي از اين آيه نتيجه ميگيرند که اطاعت از اولي الامر بدون قيد و شرط است.اگر ترتيب و پيوستگي آيات هر سوره و کليت قرآن را در نظر بگيريم به اين نتيجه نمي رسيم.

    بعلت وجود "اولي الامر" در آيه 83 معلوم ميشود که افرادي تحت اين عنوان در زمان رسول الله وجود

    داشته اند.ايشان معصوم نبوده اند.چگونه پس از رحلت رسول الله افرادي تحت همين عنوان معصومند؟

    در آيه 59 دو بار "اطيعوا" آمده است و در پايان آيه عبارت "ذالک خير و احسن تاويلا".

    در آيه 59 دوبار "الرسول" آمده است يک بار پس از "اطيعوا" دوم و بار ديگر پس از وقوع تنازع.

    بنظر مي آيد در آيه 59 فرمان "اطيعوا الله" با عبارت "اطيعوا الرسول و اولي الامر منکم فان تنازعتم في شيء فردوه الي الله و الرسول" تاويل ميشود.عبارت "اطيعوا الله" بتنهايي معلوم نمي کند که چگونه از خداوند بايد اطاعت کرد.

    البته تاويل مختصر و مفيد براي "اطيعوا الله" همان "اطيعوا الرسول" است.چنانکه در بعضي آيات نيز داريم :"...اطيعوا الله و اطيعوا الرسول..."(سوره مائده آيه 92).ولي آيه 59 سوره النساء کاملترين و بهترين تاويل را ارائه ميدهد.اين خود بسبب نزول تدريجي قرآن بر رسول الله است.

    در حالت عمومي و پيش فرض مومنين بايد اختلافات را خدمت رسول الله ببرند تا ايشان بنا بر "رسالات" الهي و اشراف کلي خود بر پيام الهي (الذکر) قضاوت کنند...انزلنا اليک الذکر لتبين للناس ما نزل اليهم...نحل آيه 44 .

    با اضافه کردن حالات استثنايي و در يک حالت عمومي فراگير بايد گفت اختلافات بين مردم و يا بين مردم و اولي الامر و حتي شکوائيه به خداوند پس از شنيدن نظر رسول الله (مورد ذکر شده در سوره مجادله) با "رساله" و پيام (جديد يا پيام قبلي) بر رسول الله مرتفع ميشود.

    "الرسول" در يک موقعيت زماني و مکاني خاص با " الرسول" در موقعيت زماني و مکاني ديگر فرق دارد و دليل آن نيز نزول تدريجي قرآن است.اين روش خود عاملي است براي تربيت تدريجي مسلمين در اطاعت از "رسالات الله".تا پس از رحلت رسول الله اختلافات مومنين مرجع اصلي داشته باشد.

    اما پس از رحلت رسول الله در خواندن قرآن و مرجع قرار دادن آن روشي معتبر و مستقل از افراد لازم است.روشي که خود رسول الله نيز تابع آن بوده اند. تکه تکه و گزينشي خواندن آن مفيد نخواهد بود و به اختلافات دامن زده خواهد شد.بايد ترتيب و پيوستگي آيات در هر سوره و کليت قرآن را رعايت کرد.تا بر ما نيز الذکر (بينش کلي) حاصل شود.