سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رکود بی سابقه؛ دستاورد برجام برای صنعت فارس

در حالیکه بیش از دو سال از عمر دولت یازدهم با شعار "هم باید چرخ کارخانه ها بچرخد و هم چرخ سانتریفیوژ ها" می گذرد که امروز با نگاهی اجمالی بر همگان روشن است که نه چرخ کارخانه ها می چرخد و نه چرخ سانتریفیوژها و این میوه گره زدن تمام امورات کشور به توافق پوشالی با کدخدا است. توافقی که با زیرپاگذاشتن تمامی شروط رهبری کاملا بصورت استعماری در حال اجراست، که نه تنها گشایشی در اقتصاد ایجاد نکرد، بلکه به ثمره آن این روزها شاهد تحریم های جدیدی هستیم.

امروز با وجود تبلیغات فراوان دولت تدبیر و امید مبنی بر خروج از رکود، رونق فضای کسب و کار، شعارهای دروغین حمایت از تولید ملی و ورود پر سر و صدای هیات های تجاری کشورهای اروپایی به ایران هر روز شاهد تعطیلی کارگاه‌های تولیدی و واحدهای صنعتی و بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران هستیم. تا جاییکه رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران صراحتا  از تعطیلی 30 درصد واحدهای صنعتی کشور و نیمه تعطیل شدن 50 درصد دیگر از واحد های صنعتی کشور خبر می دهد. آمار تکان دهنده ای دیگر در اوج جنگ اقتصادی و شعارهای مدیران دولتی از تعطیلی بیش از 150 کارخانه و واحد تولیدی طی سه ماه گذشته(از مهر سال جاری تا 29 آذر) در کشور حکایت می کند.

اما نسیم سرد و خشن اعتدال دولت به فارس هم رسیده است. استانی که در حوزه کشاورزی سرآمد بود و پایه اصلی اقتصاد آن را تشکیل می داد، اکنون بواسطه سوء مدیریت ها و از طرفی کم آبی دچار ضعف جدی شده و البته همان دسترنج کشاورزان زحمتکش هم در زیر خاک دفن می شود. حال با این وجود چند سالی است مسئولان و نمایندگان مجلس از صنعتی شدن فارس دم می زنند، صنعت نوپایی که در دام "بچه پولداری ملی و بچه بی غیرت بین المللی" دچار رکود شده است.

ارمغان توافق با شیطان بزرگ تعطیلی کارگاه‌های تولیدی و واحدهای صنعتی و بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران صنایع استان فارس است، به‌طوری که در سال گذشته حدود 11هزار کارگر استان فارس به‌دلیل تعطیلی واحد تولیدی با تعدیل نیرو بیکار شدند و براساس برخی آمارها تا پایان مردادماه امسال نیز 11هزار و 397 کارگر این استان بیکار شده‌اند که از این بین 721 نفر به‌دلیل اتمام قرارداد اخراج شده‌اند و مابقی نیز به‌دلیل رکود اقتصادی واحدهای صنعتی و تولیدی بیکار شده‌اند.

کارخانه صنعتی آزمایش مرودشت

کارخانه آزمایش مرودشت که با هدف تولید لوازم خانگی تاسیس شد، اکنون با وجود گذشت 6 سال از آغاز مشکلات کارخانه هنوز راهکار اساسی برای رفع بحران این کارخانه اندیشیده نشده است. کارخانه ای که بیش از 700 نفر از کارگران خود را تعدیل نیرو کرد و اکنون تعطیل شده است. علی رغم وعده نعمت زاده وزیر صنعت و معدن بر بازگشایی کارخانه آزمایش هیچ اراده‌ای برای فعالیت مجدد آن وجود ندارد و ظاهرا زمین این کارخانه‌ برای مالکان باارزش‌تر از فعالیت اقتصادی آن کارخانه است.

کارخانه صنایع مخابراتی راه دور(ITI)شیراز

کارخانه مخابراتی راه دور شیراز که پروژه ملی کارت هوشمند سوخت را اجرا کرد، خود قصه پرغصه ای شده است که اکنون مطالبات 30 میلیارد تومانی 1226 کارگر آن از سال 85 تاکنون پرداخت نشده است و متاسفانه قرار بود بزرگترین کارخانه تعطیل شده استان را چوب حراج بزنند و با قیمت 200 هزارتومان برای هرمترمربع به مزایده گذاشته شود که خوشبختانه این حراج لغو شد. نهایتا امروز با شنیدن کلمات؛ اخراج و تعطیلی کارخانه، خودکشی کارگر، تجمع کارگران به یاد کارخانه مخابراتی راه دور خواهیم افتاد که در دولت قبلی و فعلی با بی مهری مواجه شد.

کارخانه نقره نخ

کارخانه نقره نخ که در زمینه تولید انواع نخهای پنبه‌ای و پلی استر درکیلومتر 15 جاده سپیدان شیراز فعالیت می‌کرد. اکنون تعطیل شده و مطالبات کارگران در کارخانه نقره نخ تا پایان سال 93 به بیش از 500 میلیون تومان رسیده است و همه کارگران بیکار شده اند.

شرکت کابل سازی ایران

شرکت کابل سازی ایران که در سال‌های گذشته یکی از بهترین واحدهای تولیدی در زمینه کابل های مخابراتی(مسی)استان فارس بوده و به پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها نیز مجهز است، اکنون تبدیل به جولانگاه موش شده است. شرکتی که حدود 500 کارگر فعال داشته اکنون کاملا تعطیل شده است.

شرکت لعاب‌ ایران

شرکت "لعاب ایران" در وروی شهرستان زرقان از جمله شرکت‌هایی است که در چند ماه اخیر با تعدیل نیرو روبه‌رو بوده است. 56 کارگر این شرکت در 5 ماه گذشته اخراج شده اند. این کارگران به‌دلیل سوء مدیریت و بلافاصله بعد از تغییر مدیرعامل این شرکت اخراج شده‌اند.

کارخانه قند فسا

اما در آخرین مورد کارخانه قند فسا است که اخیرا برای دومین بار تنها بعد از 40 روز کاری به دلیل نبود مواد اولیه تعطیل شد و 240نفر از کارگران مشغول به کار در این کار خانه کار خود را از دست دادند. اکنون کارگران بیکار شده دست به اعتراض و تجمع زدند که با تهدید و از طرفی وعده های پوچ مسئولین روبرو شده اند.

به این لیست بلند سیاه صنعت و تولید در فارس می توان کارخانه کمربند اخشان، کارخانه ذوب آهن پاسارگاد، کارخانه لامپ سازی شیراز و ده ها کارخانه و صنایع تولیدی اضافه کرد که همگی در سایه بی توجهی دولت ها به تولید ملی و تقویت درونی اقتصاد به خاک سیاه نشسته اند.

وضعیت رکود اقتصاد و تعطیلی واحدهای تولیدی ریشه در فسادهای ساختاری دارد که نشات گرفته از تفکرات لیبرال سرمایه داری مدیران و اقتصاد دانان حاکم بر مجموعه کشور است که متاسفانه با تغییر دولت ها این رویه در اقتصاد ثابت مانده است.

برای نمونه نقش مخرب و دلال گونه بانک ها یکی از اصلی ترین گلوگاه های فساد و رکود در صنعت و تولید است. اکنون بیش از 90 درصد کارگاه های تولیدی در فارس در ضمانت بانک ها هستند و بانک ها بجای اینکه با پرداخت تسهیلات با سود کمتر سرمایه‌گذاران را به رونق دوباره آن کارخانه تشویق کنند به‌دنبال استفاده از زمین کارخانه‌ها و ساخت و ساز در آنها هستند. امروز بانک ها بجای حمایت از تولید ملی اصلی ترین نقش را در تجاری سازی بی رویه و ترویج مصرف گرایی دارند.

از طرفی همانطور که اشاره شد، در کارزار جنگ تمام عیار اقتصادی معطل کردن تمام امورات کشور به لبخند کدخدا ، رفع دروغین تحریم ها و بی توجهی به تقویت ساخت درونی اقتصاد موجب شده است که امروز با گذشت بیش از دو سال از شعارهای دولت با رکودی عمیق در اقتصاد و صنعت روبرو شویم.

در همین حال مسئولین استانی هم علی رغم شعارهای جذب سرمایه گذار(بخوانید سرمایه بردار) بیشتر مشغول حواشی و میتینگ های انتخاباتی هستند و چشم به مجلس آینده دوخته اند تا خدمت و رسیدگی به مشکلات کارگران و توده های مردم. گروه ها و احزاب سیاسی استان هم بجای توجه به دغدغه های اصلی مردم و حل این معضلات در صنعت و تولید درگیر بازی های چپ و راست و بستن لیست های ساندویچی غیرانقلابی هستند.

پ.ن: متن فوق مربوط به سال94 جهت انتشار در ماهنامه صدای مردم می باشد.فلذا بعضی اطلاعات راجع به کارخانه ها الان قدیمی شده است.


+ نوشته شـــده در سه شنبه 95/2/21ساعــت 5:11 عصر تــوسط رَبِّ:اِنّی لِمآ اَنزَلتَ اِلَیَّ مِن خَیرٍفَقیر | نظر




مرگ بر آمریکا