سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلوک سیاسی عدالتخواهان(3)

ب: موضوعیت یا طریقیت انتخابات؟ انتخابی رشد محور یا غفلت محور؟

اصولا یکی از مزیت های نسبی عدالتخواهان(در معنای عام نه یک تشکل خاص) این است که به مسئله انتخابات صرفا به عنوان طریقیت برای رسیدن به قدرت نگاه نمی کنند، بلکه علاوه بر آن خود انتخابات هم فارغ از افراد برای آنها موضوعیت دارد. در مسئله مهم و اساسی در این حوزه همان مشارکت حداکثری به عنوان نماد جمهوریت که موجبات استحکام درونی نظام خواهد شد را ذکر کردم.

اما مسئله مهم دیگری که در هیاهوی سیاسی بازی احزاب و گروه ها دخیل در انتخابات مورد غفلت قرار می گیرد، نگاه فرصت محور به انتخابات به عنوان بهترین محمل برای رشد فکری توده های مردم و ارتقا فرهنگ سیاسی کشور است. گروه های سیاسی انتخابات را که نماد و مظهر حضور فعالانه و آگاهانه مردم در تعیین سرنوشت کشور می باشد را تبدیل به کارزار و جنگ قدرتی می کنند که در این راه به هر وسیله ای دست می زنند تا بلکه بتوانند رای مردم را بگیرند. در این بین رشد فکری مردم و انتخاب آگاهانه اصولا برای قبیله های سیاسی بی ارزش است، مهم کسب رای به هروسیله است، که اتفاقا استحمار و تحمیق مردم بهترین وسیله است تا آدم های ناصالح و فاسد به قدرت برسند چرا که اگر زمینه برای شناخت آگاهانه مردم محیا شود، دیگری کسی نمی تواند با صالح نمایی، تظاهر و فریب افکار عمومی به قدرت برسد.

در همین موضوع حضرت آقا در 29آذر 1353 درمسجد امام حسن(ع) می فرمایند:  "علی (ع) نمی تواند بر یک عده مردم خام و بی خبر حکومت کند؛ درست برعکس معاویه که نمی تواند بر یک عده مردم آگاه و روشن حکومت کندو برای همین هم بود که مردم را در غفلت و ناآگاهی نگه می داشت ...و اکنون هم که مردم را درغفلت نگه می دارند تا بر آنها حکومت کنند، راه معاویه است."

فلذا جریان عدالتخواه فارغ از اینکه چه کسی به قدرت می رسد که البته در جای خود اهمیت دارد، باید زمینه های انتخاب آگاهانه را محیا کند تا با رشد فکری و ارتقای فرهنگ سیاسی کشور خودم مردم دست به انتخاب افراد اصلح بزنند و دیگر کسی نتواند با روش های اغواگرایانه ، خرید رای، رای های خاندانی و قومی قبلیه ای، لیست های غیرانقلابی و کاسب کارانه، وعده های دروغ و...به مناصب حکومتی در نظام جمهوری اسلامی دست پیدا کند. براستی اگر در این غوغا و عطش کسب قدرت، جریان انقلابی هم نخواهد به محور انتخابات یعنی مردم و رشد فکری توده های مردم توجه نکند چه کسی این بار را از زمین خواهد برداشت؟ و با این روند و تسلسل همیشه باید از رای آوردن آدم های متقلب اصلح نما ترس داشته باشیم، آدم هایی که اصولا حیات و بقایشان در فضای غیرشفاف ، انتخابی غلفت محور و لیست های ساندویچی غیرانقلابی از بالا به پایین است که برای تعقل و آگاهی مردم پشیزی ارزش قائل نیستند.

تبیین شاخص های عینی نماینده اصلح، تلاش برای تغییر جهت دادن و بسترسازی ساختاری فضای غلط تبلیغاتی که ثروت، شهرت و خاندان موجبات رای آوری می شود به سمت تبلیغات شفاف و با کمترین ضریب فریب افکار عمومی، طرح مجلس مطلوب و آرمانی در فضای عمومی، خط سوزی مبناهای غلط رای آوری و انتخاباتی(مانند: قبیله گرایی و خاندان سالاری، دفع اصلح از ترس فاسد، وعده های بی ارتباط با وظایف نمایندگی، خریدن رای به طرق مختلف، لیست های غیرانقلابی سهم خواهانه و جا زدن آن به عنوان نماد ارزش ها و...) و شاید یکی از مهمترین اقدامات که زمینه ساز انتخاب آگاهانه است و جلوی اغواگری ها را هم خواهد گرفـت، ایجادبسترهای شفافیت از جمله شرح سوابق، اموال و دارایی ها، شیوه و منابع مالی تبلیغات و همچنین محورهای متعدد شفافیت در صورت رای آوری کاندیدها است که باعث کاهش فساد و زمینه برخورد با مفاسد را هم خواهد گرفت.

تمام این اقدامات از جمله مواردی است که جریان عدالتخواه و انقلابی باید با تمرکز بر آن عَلَم انتخابات آگاهانه و رشد محور را به دوش بکشد، و شعار مردم گرایی و جمهوریت را که جزو اصلی ترین شعارهای خود می داند و به آن هم مفتخر است را در عرصه عمل محقق کند.


+ نوشته شـــده در یکشنبه 94/11/25ساعــت 9:35 عصر تــوسط رَبِّ:اِنّی لِمآ اَنزَلتَ اِلَیَّ مِن خَیرٍفَقیر | نظر




مرگ بر آمریکا