سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هدف 90 ویترین شکاف طبقاتی!

چندی پیش گزارشی تحلیلی تحت عنوان "نه شاهد دو جبهه ی سیاسی متضاد، بلکه شاهد یک صف به هم فشرده از مدافعان خط سرمایه سالاری هستیم" در سحاب نیوز منتشر شد که از دعواهای ظاهری میان سیاسیون اصولگرا و اصلاح طلب شورای شهر پرده برداشت و حقیقت امر که نشات گرفته از تفکرات اقتصادی و نگاه آنها به مسئله ی توسعه و عدالت را تبیین کرد.

در گزارش مذکور آمده بود «از آنجا که در ساختار تصمیم گیری کشور، شوراها از نهادهای مردمی و نه سیاسی به حساب می آیند ، تاثیر ایدوئولوژی اقتصادی حاکم بر این نهاد ، به مراتب مهمتر از تفکرات سیاسی اعضای آن می باشد. آنچه که در نحوه ی توزیع اعتبارات در مناطق مختلف شهر ، جهت گیری توسعه شهر ، نگاه به سرمایه گذاری و بسیاری موارد دیگر خود را نشان می دهد ، نه گرایشات سیاسی اعضا ، که بنیان های تفکر اقتصادی آنان است. پس چندان دور از انتظار نخواهد بود که در این نهاد مردمی، گرایشات سیاسی تغییر یابد ، اما مردم مناطق محروم آنچنان که باید و شاید این تغییر را احساس نکنند.در طرح هدف 90 که نماد بارزی از وجود تفکرات اقتصادی سرمایه سالارانه در شورای سوم است ، گرایشات سیاسی چپ و راست و یا اصولگرا و اصلاح طلب به کنار رفته و همگی اعضای شورا بر این طرح سراسر تبعیض مهر تایید زدند.حضور دو تفکر کاملا متضاد سیاسی، و اشتراک عمیق فکری آنها در بنیان های تفکر اقتصادیشان به خوبی گواه این مدعاست که جناح های سیاسی تنها در حوزه منافع سیاسی خود با هم اختلاف دارند و هنگامه ای که جنگ فقر و غنا در میان باشد همگی در یک صف واحد به دفاع از خط سرمایه سالاری می پردازند»

چند روز از انتشار گزارش فوق نگذشته است که یکی از اعضای جدید شورای شهر که از جانبازان دفاع مقدس و از نیروهای اصولگرا است در مصاحبه ای با یکی از سایت های جدیدالتاسیس به دفاع از طرح تبعیض آمیز هدف 90 پرداخت و مُهرتاییدی بر تحلیل منتشر شده زد تا نشان دیگری بر ادامه همان روند غلط گذشته شورای بالای شهر باشد.

وی در مصاحبه خود صراحتا طرح هدف 90 را عادلانه می خواند: «باید عرض شود که پروژه های عمرانی تعریف شده توسط شهرداری و شورای شهر توزیع نسبتا خوبی دارند. یعنی مثلا در بلوار رحمت که منطقه جنوب شهر تقریبا محسوب می شود ما سه پروژه بزرگ در دست احداث داریم ، البته خب به قولی در مناطقی مثل معالی آباد و میدان احسان هم پروژه های بزرگی تعریف شده و در دست احداث است. اما باز تاکید می کنم در مناطق جنوب شهر هم پروژه های خوبی در جریان است اگر شما هم اکنون سری به بلوار دولت ، بلوار تخت جمشید یا دیگر خیابان ها و بلوار های جدید الاحداث منطقه پنج شهرداری بزنید متوجه خواهید شد که این خیابان ها آبرومند و بر اساس اصول ساخته شده اند هم از نظر فضای سبز و هم دیگر امکانات ؛ به نظر می رسد بحث توزیع عادلانه ثروت در این مناطق تا حدودی رعایت شده است. اما در بحث جذب و هدایت سرمایه گذاری ، اعتقاد و انتقاد خود بنده به شهرداری بر این هست که در مناطق و بافت مرکزی شهر با توجه به اینکه هویت مذهبی شهر در این مکان قرار دارد پروژه های اصطلاحا زنده و تحول آفرینی در این قسمت چندان تعریف نشده است. البته الان خوشبختانه از طریق حمایت و کمک های دولتی پروژه احداث و توسعه حرمین احمدی(ع) در دست احداث است البته انتظار ما این بود که پروژه های سرمایه گذاری هدف 90 بیشتر به سمت توسعه این مناطق سوق داده شود که متاسفانه این امر محقق نشد

این در حالیست که قبلا در گزارشات متعدد و مستندی از ابعاد طرح تبعیض آمیز هدف 90 پرده برداشته بودیم.

اما صرفا جهت یادآوری مسئولین امر دوباره برخی از آمارهایی که براساس مستندات خود شورای شهر منتشر شده است را ذکر می کنیم:

بنا به آنالیز اطلاعات منتشر شده از سوی سایت رسمی شورای شهر، از مجموع 283 میلیارد تومان اعتبارات پروژه های هدف90 ، معادل 15% در جنوب شهر بوده و مابقی مصروف پروژه های عمرانی و فضای سبز نیمه شمالی شهر می‌گردیده است.

از پروژه‌های 9 گانه فضای سبز مصوب در این طرح، تنها یک پارک در جنوب شهر قرار داشته و 8 پارک دیگر جملگی در شمال شهر مکان‌یابی شده بودند.

اعتبارات پروژه‌های ترافیکی در هدف 90 ، بیش از 190 میلیارد تومان بوده که از این رقم 84% آن در شمال شهر قرار داشته است.

به راستی تنها با اشاره به همین چند آمار ذکر شده و مستندات فراوانی که جریانات مردمی و دانشجویی طی این سالها تهیه کردند، بازهم می گوییم که طرح هدف 90 عادلانه بوده است؟ یا مسئله را باید در جای دیگری جستجو کرد؟! اگر اقایان کمی وقت بگذارند و به مناطق جنوب شهر سربزنند خواهند دید که امروز با تحقق چنین طرح هایی که برآمده از تفکرات سرمایه سالارانه و توسعه غربی است، شیراز تبدیل شده است به ویترین شکاف طبقاتی.

«وقت آن رسیده که به جای بررسی تفکرات سیاسی اعضای شورای شهر ، بنیان های تفکر اقتصادی آنان و تاثیر آن بر مسیر توسعه شهر، مورد توجه قرار گیرد. به نظر می رسد اگر تقسیم بندی شورا از اصولگرا و اصلاح طلب به عدالتخواه و توسعه طلب (توسعه به معنای غربی آن ، که توام با تبعیض است و با پیشرفت همرا با عدالت تفاوت های بسیار دارد) تغییر یابد آنگاه دانسته می شود که در ساختمان سه طبقه خلدبرین ، نه شاهد2 جبهه ی سیاسی متضاد ،که شاهد یک صف به هم فشرده از مدافعان خط سرمایه سالاری هستیم. جبهه واحدی که در عین اعتقاد به " هر که پولش بیش ، حقش بیشتر" دارای تفاوت های سیاسی بسیاری با یکدیگر هستند. تفاوت هایی که البته در آن هیچ خبری از دفاع از حقوق محرومان دیده نمی شود.

مطالب مرتبط:پروژه های طرح 90 شهرداری روی زمین مسئولین به دنبال طرح 95!


پی نوشت: 1. راست راست؛ جلوی چشم همه مردم تو روز روشن با وقاحت تمام دارند بیخ تا بیخ گردن جمهوری اسلامی را می بُرند که مردم محدودتر شوند تا پخمگان سیاسی برای مردم تصمیم بگیرند و دیکتاتوری پارلمانی را رقم بزنند و در این بین کک کسی هم نمی گزد! اون جناب والا هم که با صراحت میگه اگر کسی نتواند رای50 نفر مجلس رو جمع کنه بدرد رئیس جمهوری نمیخورد. رفیقش حرف دلش رو خوب زده بود که بدون لابی گری کارها پیش نمی رود! مخالفت صریح با اصول مردم سالاری دینی؛ مخالفت صریح با چندبند قانون اساسی؛ وامدار کردن رئیس جمهور؛ انحصار قدرت؛ محدود شدن مردم؛ قانونی کردن لابی گری و...از برکات طرح آقایون مدعی اصولگرایی و رهروی از ولایت است! انصارحزب الله چرا کفن نمی پوشد بریزدجلوی مجلس؟ بند میم وصیت نامه امام اینجا کاربرد ندارد؟ علمای معظم؛ تشکل های دانشجویی؛ نهادهای انقلابی و...کاری کنند...اشراف ورشسکته از هر سوراخی وارد می شوند حتی به قیمت ذبح جمهوریت نظام بلکه بتوانند به اریکه ی قدرت برسند، همه چیز از برنامه ورشکسته بزرگ برای ارتجاع بزرگ خبر می دهد...

2. در این پیچ تاریخی و با توجه به این همه مسائل مهم و زمین مانده در کشور؛ وقتی نگاه میکنی در همین شهرخودمان از حالا همه(همه ی همه)دارند دست و سر می شکنند تا برسند به صندلی های شورا! آقایان متدین و متشرع از خدا و حضرت آقا روحی فداه که هیچ؛ از قیافه ی ظاهرالصلاح خود کمی خجالت بکشید. برای چه چیزی اینقدر دست و پا می زنید؟!

3. استادعلی صفایی حائری: کفرمتحرک، به اسلام می رسد؛ ولی اسلام راکد، پدربزرگ کفراست. سلمان ها در حالیکه کافربودند، حرکتشان آنها را به رسول منتهی کرد و زبیرها در حالیکه با رسول بودند، رکودشان آنها را به کفر پیوندزد. (کتاب حرکت صفحه12)

کاملا بی ربط1: امام خمینی(ره): عاشورا قیام عدالتخواهان، با عددی قلیل و ایمانی و عشقی بزرگ، در مقابل ستمگران کاخ نشین و مستکبران غارتگر بود و دستور آن است که این برنامه سرلوحه زندگی است در هرروز و در هر سرزمین. 16شهریور 1358

کاملا بی ربط2:انا قتیل العبرات؛می گویند...وقتی داشتی دنیای ما را ترک می کردی...چشمهایت برای ما اشک می ریخت...


+ نوشته شـــده در جمعه 91/9/10ساعــت 10:38 عصر تــوسط رَبِّ:اِنّی لِمآ اَنزَلتَ اِلَیَّ مِن خَیرٍفَقیر | نظر




مرگ بر آمریکا