سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پروژه های طرح 90 شهرداری روی زمین مسئولین به دنبال طرح 95!

شورای سوم شهرشیراز در ابتدای حضور خود در سال 85 برنامه ریزی بلند مدتی جهت پیشرفت فیزیکی شهر کرد و نام آن را گذاشت "طرح هدف 90". طرحی که قرار بود پروژه هایی که در ذیل آن تعریف شده اند، در پایان سال 90 به تمام برسند، و کارنامه اعضای شورای شهر برای مردم عینی تر شود.

طرح هدف 90 که بواسطه اندیشه های مبتنی بر سرمایه سالاری و توسعه غربی طرح ریزی و بودجه بندی شد، از همان ابتدا با مخالفت های جدی دانشجویان و رسانه های انقلابی مواجه گشت.
طرحی که امروز شیراز را تبدیل به ویترین شکاف طبقاتی کرده است. هدف90 که قرار بود پیشرفت مبتنی بر عدالت شهر را هدف بگیرد، بیش از هر چیزی مستضعفین و پایین شهری ها را هدف قرار داد.
چرا که طبق آمارها و نقشه های مستندی که بارها منتشر شده است سهم سنگین و قابل توجه ای به مناطق مرفه و اتفاقا کم جمعیت شیراز اختصاص داده شده است، که باعث ایجاد طبقه ی اشراف و طبقه ی مستضعف خواهد شد.

متاسفانه در این سالها شورای شهر بدون توجه به تذکرات دلسوزان و حتی نماینده محترم ولی فقیه حضرت آیت الله ایمانی که بارها از تریبون نماز جمعه فریاد زدند، کار خود را پیش برد. اکنون فارغ از انتقادات جدی که به اصل و مبنای این طرح  وارد است، نگاهی آماری و دقیق به روند پیشرفت طرح هدف 90 می پردازیم.

روند پیشرفت پروژه های عمرانی، ترافیکی و فضای سبز شیراز که چندی پیش محل اختلاف شهردارشیراز، فرماندار و برخی از اعضای شورای شهر شده بود.
 یکی از جلوتر بودن روند اجرایی پروژه های از برنامه زمان بندی می گفت و دیگری از نارضایتی مردم از کندی اجرای پروژه ها گلایه می کرد.

با نگاهی به روند اجرایی پروژه های طرح هدف 90 که غالب طرح های در دست اجرا در سطح شهر نیز در قالب آن می گنجد، به واقعیت امر دست پیدا خواهیم کرد. طبق آمار اعلام شده در سایت معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز از میان پروژه های "طرح هدف 90" تنها 19 پروژه از 71 پروژه افتتاح شده است!

پروژه های افتتاح شده طرح هدف 90:

طرح تقاطع غیر همسطح باهنر - امیرکبیر

طرح تقاطع غیرهمسطح میدان دفاع مقدس

طرح تقاطع غیر همسطح سرداران - نصر

طرح تقاطع غیر همسطح بلوار شهید چمران - شهید مطهری (شهیدان شیخی)

طرح احداث پل امتداد خیابان خلیلی

بزرگراه حسینی الهاشمی (ره) وحدت

پارک سایه

تقاطع غیر همسطح سرداران - ساحلی

تقاطع غیر همسطح بلوار ابوذر غفاری-احمدبن موسی (ع)

بلوار 45 متری رسول اعظم(ص)

پروژه ساختمان آتش نشانی والفجر

پروژه تقاطعات غیرهمسطح درمحور ساحلی – فضیلت

تقاطع بزرگراه حسینی الهاشمی (ره)-آفرینش

تقاطع غیر همسطح شهید هاشم پور

تقاطع غیر همسطح رحمت - عدالت

تقاطع غیر همسطح قدر

تقاطع غیر همسطح امام حسن مجتبی

تقاطع غیر همسطح برف فروشان

تقاطع غیر همسطح میرزای شیرازی

پروژه های در دست اجرا:

طرح تقاطع غیر همسطح رضوان-رحمت

طرح تقاطع غیر همسطح میدان احسان

طرح تقاطع غیر همسطح رحمت - باهنر

طرح تقاطع ستارخان-شهید مطهری

طرح تقاطع غیر همسطح سرداران - بوستان

طرح پل و تقاطع میدان معالی آباد

روگذر چمران

طرح تقاطع غیرهمسطح بلوار فضیلت - سرداران

تقاطع غیر همسطح دکتر حسابی

بزرگراه کوهسار مهدی

بزرگراه آرین

تقاطع غیر همسطح میدان ولیعصر

پل دوم میانرود

تقاطع غیر همسطح ورودی آرامستان احمدی

تقاطع غیر همسطح بزرگراه حسینی الهاشمی(ره)- کمربندی

پل 800+5 بزرگراه حسینی الهاشمی(ره)- شهرک بهشتی

تقاطع کمربندی-خلیج فارس

پــروژه هــای احداث تونل :

احداث تونل سعدی

احداث تونل ایمان شرقی

احداث تونل کوهسار مهدی

پروژه های در دست طراحی:

تقاطع غیر همسطح میدان قصر دشت

میدان معلم

طرح ساماندهی میدان دروازه قرآن

تقاطع غیر همسطح میدان غدیر

تقاطع غیر همسطح میدان مطهری-قدوسی

تقاطع غیر همسطح باغ صفا (نشاط)

 پروژه های آماده اجرا:

تقاطع غیر همسطح بزرگراه آرین- کمربندی

تقاطع غیر همسطح ساحلی- مطهری

تقاطع غیر همسطح ابوذر غفاری- رحمت

پل تقاطع سجادیه

پل انجیره

پل نهر اعظم

45 متری مهدیه

طرح توسعه جنوب بولوار گلبهار

تقاطع غیر مسطح 20 متری احمد بن موسی - رحمت

تقاطع سرداران- تخت جمشید

 پروژه های در حال مطالعه:

تقاطع غیر همسطح مطهری- امیرکبیر

تقاطع غیر همسطح مطهری- رحمت

تقاطع غیر همسطح مطهری- کمربندی

تقاطع غیر همسطخ نواب صفوی- کمربندی

تقاطع غیر همسطح ایمان شمالی - کوهسار مهدی (عج)

تقاطع غیر همسطح جام جم- کوهسار مهدی

تقاطع غیر همسطح تونل فضیلت(سعدی)-خرامه

تقاطع غیر همسطح جاده خرامه

تقاطع غیر همسطح میدان رودکی

تقاطع غیر همسطح شهید باهنر-پاسداران

تقاطع غیر همسطح رحمت- قائم

تقاطع غیر همسطح میدان میوه و تربار

مسیر کوهسار مهدی (عج)

تقاطع احمدی جنوبی - کمربندی

تقاطع ولایت

تقاطع فضیلت- نصر

همانطور که جزئیات پیشرفت پروژه ها ذکر شد، ملاحظه شد که تنها 26 درصد از پروژه هایی که قرار بود 5 ساله تمام شود، تا امروز که سال 91 هستیم به اتمام رسیده است! اکنون مسئولان مربوطه باید پاسخ دهند که چرا وعده ای که به مردم داده شد، اما امروز اجرایی نشده است؟ رویای بلندپروازانه شورای شهر امروز تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی شده است؛ البته آرزویی که با محقق شدن کامل آن منجربه افزایش شکاف طبقاتی و تحقق عملیاتی تبعیض شهری می شد. به راستی چرا کسانیکه با آن همه تبلیغات فراوان از طرح هدف90 سخن می گفتند و هیچگاه پاسخی هم برای تئوری های منسوخ غربی خود نداشتند، امروز در اجرایی شدن همان نظریات پوسیده نیز سکوت کرده و پاسخی برای این عقب افتادگی نمی دهند؟! چرا نتوانستند پس از این همه سال کسب اعتبار و منابع مالی پروژه ها را انجام بدهند؟ اگر 26 درصد از طرح هدف90 در 5 سال به اتمام رسیده است، حتما بقیه آن هم در 15سال آینده تمام خواهد شد!

اما تمام اینها در حالیست که همان اندیشه های سرمایه محور شورای شهر در حال طراحی طرح هدف 95 هستند! با اینکه حدود 80 درصد از پروژه های طرح هدف90 به روی زمین مانده و شهر هر روز به سمت بی عدالتی در توزیع منابع و امکانات پیش می رود!

از روحانیون معظم، تشکل های دانشجویی و مسئولین انقلابی شیراز و استان انتظار می رود که نسبت به تحقق تبعیض آشکار دیگر واکنش جدی نشان بدهند، و نگذارند بیشتر از این سومین حرم اهلبیت(ع) بازیچه تئوری های توسعه غربی شود و مستضعفین بیش از پیش محروم بمانند.

امام خمینی(ره): "خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و روی آوردن به حمایت از سرمایه دارها گردد."


پی نوشت: 1. در پاسخ به آقایی که تئوری ساکتین فتنه را از کره دیگری می داند و عدالتخواهان را رابین هود خوانده: " امام حسین(ع): باید درگیر شوید و با ستمگران، چشم در چشم بایستید و بگویید: نه! باید انتقاد و اعتراض کنید و یقه شان را بگیرید. تقسیم عادلانه بیت المال و اموال عمومی و توزیع عادلانه ثروت حکم خداست. گرفتن مالیات از ثروتمندان و هزینه کردن آن به نفع فقرا ادامه همان تکلیف است." نیاز به توضیح نیست که شرح آن خوشتر آید در حدیث دیگران "طعنه به «رابین هود»، فرصتی برای ارتجاع به عصر تکنوکرات‌ها"

2. بطور اتفاقی در آرشیو نشریه مشکات در شماره 27 به مطلبی تحت عنوان "سقوط تدریجی استعمار" برخورد کردم؛ که در تمجید و تحسین قضیه تسخیرسفارت انگلیس نوشته شده بود. چون به هرحال آن زمان مسئولیت نشریه با این حقیر بود، لازم دیدم اینجا بدون هیچگونه نخوتی از محضرمبارک امام خامنه ای روحی له الفداه عذرخواهی کنم و از درگاه خداوند خواستارم عذرتقصیر مرا بپذیرد. توضیحاتی در باب آن قصه تسخیر و حمایت ما در نشریه وجود دارد، که از ذکر آن صرفنظر می کنم. یقینا همانطور که حضرت آقا گفتند حتی دفاع ما نیز از سراحساسات انقلابی و تحلیلی بود که آن زمان به نتیجه رسیده بودیم که نه تنها ما، بلکه حتی ورود کنندگان به سفارت انگلیس خبیث هم نباید مورد ملامت قرار بگیرند، چرا که طبق فرمایش ایشان باید تحلیل کرد و موضع گرفت، هرچند ممکن است که اشتباه باشد. و خداوند فرمود: "فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما". امیداست با عبرت گرفتن از گذشته، اشتباهات خودمان را تکرار نکنیم.

3. آیت الله جوادی آملی: "زاهدان و عابدانی که پیوندی با جهاد و شهادت و مبارزه ندارند، خواسته یا نخواسته دوستدار امام غایب اند، نه امام قائم. مطلوب اینان غایب آل محمد است، نه قائم آن‌ها..." این روزها مراقب جریان خطرناک دوستداران امام غایب باشیم. در آخر این مطالب دوستان رو هم توصیه به مطالعه می کنم؛ (+) و (+) و (+) و (+) و (+) و (+) همچنین این مطلب نوستالژیک (+)


+ نوشته شـــده در جمعه 91/7/21ساعــت 9:10 عصر تــوسط رَبِّ:اِنّی لِمآ اَنزَلتَ اِلَیَّ مِن خَیرٍفَقیر | نظر




مرگ بر آمریکا