سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پارادوکس دانشجو و محافظه کاری

16آذر ماه سال 1332 در تاریخ جنبش دانشجویی به عنوان یک مبدأ و سرآغاز تحولی عظیم در روح جنبش دانشجویی بود . دانشجویانی که تا آن زمان عمدتا اشراف زاده و متموّل بودند، سرتاسر وجودشان روح ماتریالیستی فراگرفته بود و آنها که بویی از مبارزه نبرده بودند به تدریج با گرایشی ضدامپریالیستی بر علیه استکبار خروشیدند . اما این دانشجویان که در سه شاخه کلی الحادی کمونیستی ، سوسیالیست ها و اسلام گرایان قرار می گرفتند ، بدلیل نوپایی این حرکت و سکولاریسمی که آن زمان حاکم در فضای دانشگاه ها و درون این سه شاخه بود ، جنبش دانشجویی در راه خود دچار انحرافات فراوانی شد.

اما سال32 هشداری برای سلطنت شد .روابط سیاسی ایران و انگلیس از سرگرفته شد و سلطنت خواب اطلاق دید و کودتا پا گرفت. نیکسون به ایران آمد تا اقتدار شاه بازگشته به وطن را و مصدق احمدآبادنشین شده را ببیند . 16 آذر با گرایشی ضدامپریالیستی و به عهد زمانه چپ گرا خروشید و کشته داد . دانشجویان دیگر سیاسی شده بودند و برای سیاست خود خون می دادند ، اما این سیاست سخت در پی آرمان کارگر بود و مُهر درس بر پیشانی و مُهر چکش بر دل داشت . شاه دریافت که اگر خطری باشد از جانب اینهاست و دانشجویان را سرکوب کرد.

سیر تاریخی جنبش دانشجویی بسیار عبرت انگیز است ، از الحاد کمونیسم تا التقاط ، از سوسیالیسم افراطی تا لیبرال های کنونی ، تمام این ها بدلیل این است که گاها جنبش دانشجویی نخواست در فرودگاه اسلام ناب فرود بیاید و رفت در اردوگاه التقاط و شک سقوط کرد تا در سایه تجدد ، گاه به به چپ و گاه به راست روکند.

ما در این نوشتار قصد نداریم گذری بر این سیر درس آموز داشته باشیم. اما اکنون به یکی از آفت های جنبش دانشجویی یعنی محافظه کاری و دوری از آرمان ها که در بعضی از تشکل های دانشجویی رسوخ کرده یا اگرچنین نیست دچار التقاط شده است می پردازیم، چراکه اصالت جنبش دانشجویی در16آذر32 با حرکتی آرمانخواهانه و ضدامپریالیستی آغاز شد، نه باتساهل و تسامح با سران استکبار.

همانطور که رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) فرمودند :"دانشگاه مبدأ تحولات است".تحول و دگرگونی با روحیه محافظه کاری در تناقض است .هر تحولی نیاز به شجاعت ،آرمانخواهی و دوری از مصلحت اندیشی دارد ، و تحول با محافظه کاری به یک جوی نمی روند.حال این دانشگاه و دانشجو است که به عنوان مبدأ تحولات خوانده شده است .

اکنون جنبش دانشجویی باید به دور از محافظه کاری در جهت آرمان های خود حرکت کند تا بتواند در جامعه و حتی جهان تحولی عظیم ایجاد کند .

 بنابراین روح جنبش دانشجویی با محافظه کاری در پارادوکس است . اما اکنون محافظه کاری در عناوینی قرارگرفته اند که دانشجوی آگاه باید بتواند راه را از بیراهه تشخیص بدهد .

روحیه محافظه کاری گاه در عنوان لیبرالیسم و گاه در عنوان اسلام التقاطی و یا به تعبیر امام روح ا...(ره) اسلام ناب آمریکایی و یا عناوین دیگر ظهور و بروز می کند.

البته باید توجه داشت که افرادی نیز در پوشش آرمانخواهی و دوری از محافظه کاری دچار انحرافات فراونی شده یا خواهند شد . سوسیالیست ها که در اصل و آرمان خود دچار انحراف شده چه برسد به رفتارشان ، اسلام گرایان رادیکالی که دچار افراط شده اند و بدون بصیرت پازل دشمن را کامل می کنند .

 مقام معظم رهبری فرمودند : "جوانان و دانشجویان همواره به قله های آرمانی نگاه کنند تا برآیند آرمانگرایی آنها و چالش مسئولان با مصلحت ها ، به نتیجه معتدلی منجر شود".

همانطور که ایشان فرمودند وظیفه دانشجویان آرمانخواهی است و ما نباید با مصلحت اندیشی های خیالی رسالت خود را فراموش کرده و روی به چالش با مصلحت ها بیاوریم .

دانشجو و بطور کلی انسان بدون آرمان و هدف مانند کشتی سرگردان در دریا است ، که راه را گم کرده و بی هدف به دور خود می چرخد . جنبش دانشجویی گاه در مسیرخود به دلایل مختلف از آرمان خود دور یا آن را به فراموشی سپرده است که این آسیب ، شاید بزرگترین صدمه جدی برپیکره جنبش دانشجویی زده است.

عده ای از همان ابتدا بدلیل افتادن در دام تجدد و التقاط و روی آوردن به اندیشه های بی محتوا اما ظاهر پسند غربی ، آرمانی به دور از شأن دانشجوی مسلمان را هدف گرفته ، که در مسیر حرکت خود بازیچه سردمداران این تفکرات از بین رفته یا رو به اضمحلال قرار گرفته اند که این امر موجب دوری آنها از همان آرمان های پوسیده نیز شده است .

اما عده ای نیز گرفتار اسلام آمریکایی یا همان اسلام التقاط و سازش شده و بدون آرمان حرکت می کنند به گمان اینکه در جستجوی عرفان و زهد هستند . اما آرمان های والای حضرت روح ا... خمینی کبیر(ره) را فراموش کرده اند که گفت:"این از تبلیغات همان شیطان بود که می خواستند قشر اسلام را ،صورتش را نگه دارند وماها مشغول به همین صورت ها باشیم و محتوا نباشد و کارهایشان را انجام بدهند.محتوای اسلام که مهمش اسلام قیام ا... ،نهضت ا... ،جلوگیری از ظلم ظالمین ،از ستم ستمکاران ،اجرای عدالت اسلامی است ؛نباشد ،آن مقدسی که خیال می کند کنار نشسته و دخالت در امور اسلامی نمی کند ،او بر خلاف اسلام دارد رفتار می کند".

آرمان و آرزوی ما نباید در سطح دانشگاه و حتی کشور محدود شود آرمان ما همان است که امام خمینی(ره) فرمود :"ما سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهیم کرد ". "جنگ ما جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی شناسد و ما باید در جنگ اعتقادیمان ،بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم"

رسیدن به این آرمان های بزرگ و جهانی نیاز به روحیه شجاعت ، عدالتخواهی دارد ، برای دستیابی به این اهداف بزرگ نباید دچار محافظه کاری و انفعال شد باید با روحیه تهاجمی بر پایه ی عقل به حرکت عدالتخوهانه خود ادامه داد .

آیا سکوت دانشجو به عنوان چشم بیدار جامعه ، در زمانیکه حضرت آیت ا... خامنه ای ( مد ظله العالی ) می فرمایند : هر پدیده ی ضد عدالت باید مورد سئوال قرار بگیرد ، صحیح است ؟

البته در این مسیر جنبش دانشجویی با سختی های فراونی روبه رو است که باید صبر پیشه کرد و امید به خدای متعال داشت .شهید سید مرتضی آوینی چه زیبا فرمود :"آرمانخواهی انسان مستلزم صبر بر رنج هاست پس برادر خوبم ، برای جانبازی در راه آرمانها یاد بگیر که در این سیاره ی رنج صبورترین انسانها باشی".

 با صبر در برابر رنج ها  برآرمان های جهانی خود بدون محافظه کاری باید پافشاری کرد تا بتوانیم زمینه ساز ظهور مهدی موعود (عجل ا... تعالی فرجه شریف) شویم .

شهید سید مرتضی آوینی :"امام به ما آموخت که انتظار در مبارزه است".

به امید ظهور منجی عالم بشریت

این مطلب در کیهان http://www.kayhannews.ir/881127/12.htm

این مطلب در استقامت http://www.esteghamat.ir/pages.asp?id=5209

لینک این مطلب در روایت http://ravayat.ir/shownews.asp?c=0&id=6834


+ نوشته شـــده در چهارشنبه 89/9/17ساعــت 5:0 عصر تــوسط رَبِّ:اِنّی لِمآ اَنزَلتَ اِلَیَّ مِن خَیرٍفَقیر | نظر




مرگ بر آمریکا